Als ondernemer heb je te maken met milieuwetgeving

Ook al houd je je netjes aan de regels, er kunnen altijd onverwachts problemen optreden. 

  • Er breekt een grote brand uit in je bedrijf, waarbij giftige stoffen vrijkomen.
  • Buurtbewoners keren zich tegen je uitbreidingsplannen. 
  • Na een milieucontrole dreigt een torenhoge boete, of je vergunning dreigt te worden ingetrokken.

Van de ene dag op de andere staat je wereld op zijn kop. Je reputatie en misschien zelfs het voortbestaan van je bedrijf staat op het spel. En duikt de pers er bovenop, dan ontstaat er binnen de kortste keren een crisissituatie.

Hoe ga je om met reputatieschade, stress en onzekerheid en een enorme druk van de buitenwereld…

… als jij er als verantwoordelijke totaal niet op voorbereid bent? 

En wat te denken van je medewerkers. Weten zij hoe ze de pers te woord moeten staan? Wat ze wel en beter niet kunnen zeggen? En wie het bedrijf vertegenwoordigt als justitie of bevoegd gezag opeens op de stoep staat? 

Duidelijke communicatie is cruciaal

Ook op kleinere schaal kunnen situaties escaleren. Misschien verloopt het contact met de gemeente erg moeizaam? Bestaan er vooroordelen en misverstanden over je werkzaamheden bij buurtbewoners? Of zijn jullie zelfs niet meer ‘on speaking terms’?

Wat kun je in deze situaties zeggen en doen? Duidelijke communicatie is daarbij cruciaal. 

Als je niet goed uitlegt wat je doet, haken mensen af

Communicatie is de taal van leiderschap. Je kunt nog zo hard werken aan een succesvol bedrijf, als je niet goed uitlegt wat je doet, haken mensen af. 

Andersom geldt dat ook: ben je transparant, duidelijk en eerlijk? Dan voelen mensen zich betrokken. Binnen en buiten je organisatie. Daarom introduceert Milieuadviesbureau AdbLOM 4 nieuwe diensten op het gebied van communicatie.

Nieuw! Communicatie Support van AdbLOM

Goede communicatie is onmisbaar voor het voortbestaan van je onderneming. AdbLOM ondersteunt je met deze 4 nieuwe diensten: 

1. Crisiscommunicatie

Een crisis zorgt voor stress, onzekerheid en potentieel blijvende schade. AdbLOM loodst je door de storm. 

2. Liaison management

Heb je het gevoel dat de overheid je tegenwerkt? Zet dan niet je hakken in het zand, maar zoek samen met AdbLOM naar oplossingen. Dan vergroot je begrip, wederzijds respect en vertrouwen.

3. Omgevingscommunicatie

Slechte communicatie leidt tot negativiteit en weerstand. Met open communicatie voelen buurtbewoners zich gehoord en vergroot je het begrip. Dit is essentieel voor duurzaam ondernemen. 

4. Advies / coaching 

Beter communiceren kun je leren. Versterk je organisatie met een inspirerende training of een maatwerk coachingstraject van AdbLOM. Voor jezelf, het MT of communicatiemedewerker(s).

Of bel: 038-4579056

Waarom investeren in communicatie zo belangrijk is

Investeren in communicatie loont. En niet alleen bij een crisis. 

  • Verbind mensen binnen en buiten de organisatie.
  • Schep realistische verwachtingen en voldoe eraan. 
  • Werf gemotiveerde medewerkers en houd ze vast.

Verkopen is gunnen en dat geldt voor alle facetten van je bedrijfsvoering. Met een duidelijke boodschap en een eerlijk verhaal krijg je mensen mee. En garandeer je een duurzame toekomst voor je organisatie. 

FAQ // Veelgestelde vragen

Twijfel je over nut, noodzaak en investeringen in professionele communicatie? Dit zijn antwoorden op de meest gestelde vragen. 

Je kunt je toch niet voorbereiden op een crisis? 

Dit horen we vaak en het klinkt logisch. Draai het echter eens om: is het eerlijk om medewerkers onvoorbereid een crisis te laten oplossen? Het zorgt voor stress, onderlinge frictie en mogelijk mentale schade. 

De continuïteit van je onderneming kan zelfs onder druk komen te staan. Juist op het ultieme moment dat je medewerkers als team moeten opereren om de schade voor ‘goed, mens en omgeving’ te beperken. 

Waarom zou ik in gesprek gaan met mijn omgeving? 

Een duurzame organisatie houdt rekening met zijn omgeving. Dat wil niet zeggen dat betrokkenen dit ook altijd zo zien en ervaren. Zeker niet als je beleid en keuzes slecht uitdraagt.  

Een moeizame communicatie met de omgeving leidt op cruciale momenten tot negativiteit. Ook moet je extra middelen, tijd en energie inzetten om de balans te herstellen. Als dat al lukt. Voorkom toekomstige problemen en onnodige kosten, door meteen constructief samen te werken. 

Waarom luisteren die ambtenaren niet gewoon naar mij?

Gelijk hebben is niet altijd hetzelfde als gelijk krijgen. Ook al ben je nog zo overtuigd van je gelijk, als ondernemer en ambtenaar ben je tot elkaar veroordeeld. Daarom is het cruciaal dat de sfeer (weer) goed is en je met elkaar kunt lezen en schrijven. Realiseer het met gerichte communicatie. 

Communiceren is toch gewoon praten? Waarom zou ik dat uitbesteden?

Roeptoeteren is niet communiceren. Juist als de relatie tussen partijen onder druk staat, lijkt overleggen steeds meer op koorddansen. Dan is het belangrijk dat je rustig blijft, de juiste dingen zegt en in gesprek blijft. In alle hectiek en als direct betrokkene is dit ontzettend moeilijk. Daarom ondersteunen we in je complete bedrijfsvoering. Preventief én actief.

Of bel: 038-4579056